Welkom op de website van Marcel van Tongeren over het station Hollandsche Rading.

Bekijk de locatie via Live Search of Google maps
Geocode: 095/5.502 / Plaatsnaamafkorting: Hor
Adres: Vuurse Dreef 14 - 20, 3739 KT Hollandsche Rading



Hollandsche Rading is het enige station wat nog in gebruik is in voormalige gemeente Maartensdijk.
Afbeelding ca. 1900 (Stationsweb).



De Vuurse Dreef met zicht op station Hollandsche Rading anno 1902.


Voor officiele informatie over station Hollandsche Rading verwijs ik je door naar de site van de Nederlandse Spoorwegen. De nieuwe vertrekstaten, geldig van 11 december 2011 t/m 8 december 2012, zijn hier te downloaden als PDF.





Hieronder bekende passerende treinen door Somda.nl:

De voormalige gemeente Maartensdijk had meerdere haltes waaronder Maartensdijk. Groenekan had net als Blauwkapel een aan het spoor van de NCS en de HIJSM en dan uiteraard nog Nieuwe Wetering.
Het enige station wat in de voormalige gemeente nog steeds gebruikt wordt is Hollandsche Rading.


Station 1987 (foto: A. Gasenbeek / collectie Rienk Miedema)

De gemeente had dus 7 stations/haltes. Hollandsche Rading ligt op de grens van Noord Holland en Utrecht. Eerst lagen allebei de perrons, stationsgebouw en woning van de stationchef in de provincie Utrecht. Nu ligt het perron voor de treinen richting Hilversum in de provincie Noord Holland.
Eind jaren 1800 stopten de treinen in Hollandshe Rading alleen maar wanneer iemand een sein uithing dat iemand mee wilde.
De voornaamste reden dat Hollandsche Rading nog een station heeft is door de aanwezigheid van de nabij gelegen Korporaal van Oudheusden-kazerne welke voor het grootste deel van de 600 reizigers per dag zorgen. Als we terug kijken naar de aanleg van het spoor was er namelijk een andere reden; Het landgoed van de familie Hooijer wilde het benodigde land wel afstaan maar stelde als voorwaarde dat er honderd jaar lang een station in Hollandsche Rading zou zijn.



Het baanvak Hilversum - Utrecht waaraan Hollandsche Rading een station heeft is een van de bekendste trajecten in Nederland dankzij de betonnen portalen. Beter bekend als de Gotische Bogen welke op de monumentenlijst staat.
Een boog bestaat uit twee helften die met 2 metalen platen en een bout aan elkaar werden gemonteerd.




Gezicht vanaf perron naar Hilversum anno 1960 (collectie Koos Kolenbrander)


Gezicht vanaf perron richting Hilversum anno 2010


In de huidige portalen zit wel een verschil met vroeger. De isolatoren die zich aan de buitenkant van de portaalhelften bevonden zijn verwijderd. Lees meer hierover in bovenleiding...

Deze eerste spoorlijn van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij werd aangelegd met een spoorwijdte van 1945 mm. De lijn Hilversum - Utrecht werd aangelegd met het inmiddels sinds 1866 gebruikelijke normaalspoor met een breedte van 1435 mm.
In 1917 werd samen met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht wat uit mondde in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938.



Het was niet gebruikelijk dat een bruidspaar met de trein naar het gemeentehuis gingen, zelfs niet in de gemeente Maartensijk. Nennetje van den Hazel en haar zus waren aan het het spoor in Hollandsche Rading opgegroeid. Hun vader, Bertus van den Hazel, werkte aan het spoor en moeder verkocht de kaartjes en bediende de spoorbomen en was ook wel bekend als Ouwe Mie.
Het nieuws van den dag (26 juli 1940)
Nennetje van den Hazel en Aart Advocaat trouwden op 24 april 1930. Haar zus J. van den Hazel trouwde ook per trouwcoupé met H. v.d. Veur, maar dan 10 jaar later op 25 juli 1940.
Precies op tijd arriveerde de trein vanuit Hilversum in de vroege ochtend op station Hollandsche Rading. De nieuwsgierige reizigers juichten het bruidspaar toe waarna het bruidspaar in stapte op weg naar Maartensijk gingen. Hier voltrok wethouder Udo het huwelijk tussen beide. Hierna was er nog genoeg tijd om te wandelen op het perron in een stralend zonnetje.
Om half 12 gaf de treingeleider, met het verse bruidspaar in de trein, het teken te vertrekken naar Utrecht waar het huwelijk kerkelijk te worden ingezegend.
Bij aankomst op Utrecht C.S. speelde een muziekkorps het 'lang zal ze leven'.


Nennetje van den Hazel en Aart Advocaat op 24 april 1930


Vlakbij het station is in de bossen het clubonderkomen van de stoomgroep Rading Spoor. Deze groep die in 1977 is opgericht heeft iedere laatste zaterdag van augustus een opendag met echt rijdende modelstoomtreinen op een aangelegd spoor met een spoorwijdte van 127 mm (5"). Daarnaast gebruiken ze ook nog de spoorwijdtes van 184 mm, 89 mm en een vaste spoortafel voor spoor 1 (45 mm).


Station Rading Spoor anno 2009 (foto stoomgroep Rading Spoor)
Ga voor meer informatie over stoomgroep Rading Spoor naar radingspoor.nl