Traject

De totale lengte van het baanvak is 16.48 Km. De telling begon bij Station Hilversum. Het station Hollandsche Rading bevind zich op KM 5.502, dwz. ongeveer 5,5 km verwijderd van Station Hilversum en 11 km verwijderd van Station Maliebaan.
De lengte met de Gotische bogen is ongeveer 12 Km. Het is langer geweest, maar een aantal betonnen bovenleidingsportalen zijn in de loop der tijd vervangen voor metalen versies.
Terhoogte van KM 13 (Blauwkapel) stonden vanaf het begin van de electrificatie enkele bovenleidingsportalen van Differdinger profielen. Direct na de wissels tbv. de verbindingsboog naar Utrecht C.S. begonnen de driescharnierenbogen aka Gotische bogen. Tegenwoordig is de eerste Gotische boog pas te vinden ter hoogte van het zwembad in Groenekan. Verderop ter hoogte van Nieuwe Wetering staan er 8 metalen portalen die vrijwel geheel aan het oog onttrokken worden door de hoge bomen. Vrij direct na het viaduct staan er weer zoals vanouds betonnen bogen tot iets voor Station Hilversum.



Het traject in kaart Een deel van het traject in kaart (S.C. Bruins)



Het baanvak Hilversum-Utrecht van de Oosterspoorweg, waarvan de aanleg begon in 1873, werd geopend in 1874, door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM later HSM).


De baanwerkers Weening, Gasenbeek, Gram en Van der Linden met links de chef leggen
het dubbelspoor aan ter hoogte van Hollandsche Rading (collectie A. Kooij 1930)


Het traject kende vijf stations: Hilversum, Hilversum-Amersfoortsche Straatweg (nu: Sportpark), Hollandsche Rading (van 1885 t/m heden), Biltstraat en Utrecht-Maliebaan. In de reguliere planning rijdt de trein via de verbindingsboog bij Blauwkapel door naar Utrecht Centraal en stopt dus niet meer bij Utrecht Maliebaan.
Er waren vier halteplaatsen: Maartensdijk (van 1874 tot 1941*), Nieuwe Wetering (van 1885 tot 1928), Groenekan-West (van 1885 tot 1934) en Blauwkapel (van 1885 tot 1928).

De eerste locomotieven van de stoptreinen tussen Hilversum en Utrecht werden ook wel ezeltjes genoemd. De ezeltjes werden van 1883 tot 1889 gebouwd door Borsig in Berlijn.
Naast een nummer kregen ze allemaal een dierennaam. Het laatste ezeltje (NS 6700) verdwenen in 1933.

Op 7 September 1909 kwam de trein van Amsterdam naar Utrecht in botsing met een Lorrie (spoorkarretje) die daar op de rails stond.
De ploegbaas H.G. en de spoorwegarbeider C.D. hadden net met die lorrie gereden en die op de rails laten staan, terwijl ze zich naar een woning gelegen naast die van de spoorwegwachteres Jannetje Doornekamp begaven.
Bijzondere ongelukken hadden zich ter hoogte van de kruising van de HIJSM-, en NCS-spoorlijn door de botsing niet voorgedaan en er volgde geen ontsporing. De lorrie was echter zeer beschadigd geworden.
De Maatschappij heeft G. gestraft met 1 dag inhouding van loon; aan Dr. is geen straf opgelegd.
De eis voor beklaagde G. was 2 dagen gevangenisstraf en voor beklaagde Dr. 2 gulden boete of 4 dagen hechtenis. (Utrechts Nieuwsblad 22-11-1909)



Spoorboekje Utrecht - Hilversum anno 1930
(klik voor vergroting)
Spoorboekje Hilversum - Utrecht anno 1930
(klik voor vergroting)


Volgens het spoorboekje van 1973/1974 kwamen er twee treinseries voor die het station Hollandsche Rading aandeden, namelijk de stoptreinverbinding 2800 tussen Hilversum en Utrecht Centraal en slechts incidenteel stopte op dit station. De serie 2800 had een scheve kwartierdienst met de serie 3700 die reed tussen Amsterdam Centraal via Hilversum naar Utrecht Centraal die van Maandag t/m zaterdagavond 1 keer per uur stopte.
Vanaf 1989/1990 werd er als stoptrein uit de serie 5700 tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal via Hilversum twee keer per uur gereden. Behalve op de zondag want dan stopte de trein slechts 1 keer per uur.
In 1993/1994 en 1994/1995 werd de serie 5700 ingezet tussen Utrecht Centraal en Schiphol. Behalve de avonduren werd er in station Hollandsche Rading maar 1x per uur gestopt.
Vanaf 1996 werd er 2 keer per uur gestopt volgens de reguliere dienstregeling. In 1996/1997 werd treinserie 15700 als stoptrein tussen Utrecht Centraal, Weesp en Hoofddorp en de 5700 als stoptrein tussen Utrecht Centraal, Weesp en Amsterdam Centraal ingezet. De laatste genoemde serie werd vanaf 2004 door getrokken naar Leiden Centraal en nam de treinserie 15700 over waardoor er toch elk half uur een trein, voornamelijk Mat '64. Dat zijn zelfstandige twee- en vierdelige treinstellen, aangeduid als Plan V resp. Plan T, ook wel Apekop genoemd (niet te verwarren met de bijnaam Hondekop van Mat '54), stopt op station Hollandsche Rading.


In verband met werkzaamheden aan de bovenleiding in het weekend van 7 en 8 november 1992 konden reguliere treinen niet op dit baanvak rijden en werden dieseltreinen ingezet.
DE-3 materiaal (Plan U) bij station Hollandsche Rading.



Het ezeltje JAKHALS heeft zowel met NS nummerplaat als naam rondgereden,
hier HIJSM-loc 137 'Duif'.


De Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS) heeft in 1918 het plan opgevat voor een tramlijn tussen Maartensdijk en Bilthoven met aansluiting op de NCS-lijnen naar Zeist en Baarn. Het plan is nooit uitgevoerd. Het Ministerie van Waterstaat zag meer in een goedkoper alternatief, namelijk een verbindingsboog bij Blauwkapel. De tramlijn van de Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij (NBM) werd welliswaar vanaf 1901 uitgevoerd door de NCS, maar in 1919 kwam de tramlijn in handen van Oostelijke Stoomtram Maatschappij (OSM) en zag er wellicht geen brood in.
In de gemeente Maartensdijk zat de NCS op een ander traject met daarin de halteplaatsen: Groenekan Oost / Groenekansedijk (van 1895 tot 1941) en Blauwkapel (van 1895 tot 1935).



Station gezien richting Utrecht anno 2010


Sinds de ingebruikname van de bovenleiding rijdt er voornamelijk elektrisch materiaal met tegenwoordig een maandelijks terugkerende Heimwee Express georganiseerd door het Spoorwegmuseum.
In maart 2005 de houten bielzen vervangen door betonnen bielzen.

Hieronder een selectie van rollend materiaal wat gefotografeerd is op dit baanvak ter hoogte van het station van Hollandsche Rading.


Zwaluwenberg 1936 (collectie Rienk Miedema)


Engel bij Zwaluwenberg 1938 (collectie Rienk Miedema)


Goederen bij Zwaluwenberg. Foto: Johan Nieuwenhuis.


Motorwagen NS C 9002 rijdt vanaf Hilversum het station binnen (ingezonden foto 29-03-2009)


Motorwagen NS BD 9107 bij binnenkomst Hollandsche Rading (ingezonden foto)


Stoomlocomotief NS 1700 bij Zwaluwenberg (collectie Rienk Miedema)


Mat 24 bij Hollandsche Rading tussen 1946 - 1950 (foto T. Hobma)


Spoorwegaannemer Spitzke vervangt de houten bielzen
op 13 maart 2005 door betonnen exemplaren.



(collectie Rienk Miedema)


Plan T 512 (Mat 64) komt het station Hollandsche Rading binnenrijden. (foto Kevin Evers)

Twee dubbeldekkers komen elkaar tegen bij KM 5.5


Dubbeldekker rijdt station Hollandsche Rading binnen anno 2010


Dubbeldekker (=DDM) op station Hollandsche Rading (29-05-2010)


1726 met DDM passeerd overweg (29-05-2010)


1202, 1312 met plan D, E en W als laatste Heimwee Express op dit traject op 29-08-2010 (foto Robin S. Kersbergen)


NSR onder de besneeuwde Gotischebogen 18-12-2010 (foto Robin S. Kersbergen)


NSR onder de besneeuwde Gotischebogen 18-12-2010 (foto Robin S. Kersbergen)


ICE op dit traject op 18-12-2010 (foto Robin S. Kersbergen)


Trein 5034/5745 (Dordrecht-Leiden-Weesp-Utrecht) te Hollandsche Rading op maandag 20-12-2010 (foto Bert Stortenbeker stortenbeker.eu)