Station

Op 1 juni 1885 werd de halte Hollandsche Rading geopend. Dit station heeft tot op heden twee stationsgebouwen gekent. Het eerste gebouw deed dienst tot 1987. Het huidige gebouwtje, werd op 25 september 1987 in gebruik genomen, welke is ontworpen door ir. Paul A.M.J. Corbey (1945-heden) die na zijn studie architectuur in Delft werkte bij ingenieursbureau Articon (nu Arcadis) en bouwde hij een aantal stations en werkplaatsen voor de Nederlandse Spoorwegen en realiseerde hij gebouwen voor andere spoorwegdochters.
Pas sinds het eind van de vorige eeuw mag Hollandsche Rading zich een station noemen en tot die tijd stopten de treinen alleen wanneer iemand een sein uithing dat hij mee wilde.

Het station kent al heel lang geen loket meer, maar uitsluitend enkele kaartjes en OV-chipapparaten. De laatste loket bediende was Dhr C. Bakker die op 77 jarige leeftijd overleed op 20 februari 2006.


Rabobank in stationsgebouw anno 2003
(VHS Gertjan Stamer)
Rabobank in stationsgebouw anno 2003
(VHS Gertjan Stamer)


In het stationsgebouw heeft zich van 1995 tot eind 2005 de Rabobank gevestigd. Sinds 15 april 2009 is zelfs de pinautomaat van de Rabobank uit de gevel verdwenen omdat dit vanwege de ligging niet goed te beveiligen was en zeer risicovol en te kostbaar zou zijn.

In 2008 is er sprake geweest van een eventuele verkoop van het stationsgebouw, maar NS Poort heeft toch besloten om deze locatie niet te verkopen.

Na jarenlange leegstand is er nu gestart met verkoop van o.a. verse broodjes, koffie, literatuur en dergelijke door Peter en Heidi van Cafetaria Peet in Maartensdijk. Drie weken voor opening op 7 juni 2010 heeft gemeente De Bilt de vergunning verstrekt open te gaan onder de toepasselijke naam 'Perron Peet'.



Frans Leijs bij het bord over de beroemde bovenleidingsmasten (zie 'bovenleiding' / foto: Martijn Nekkers)
Locatiebeheerder van NS poort beheerd naast station Hollandsche Rading nog 15 stations waaronder Hilversum en Amersfoort. Minimaal 1 keer per week brengt hij een bezoek aan de stations voor inspectie. Als er meldingen binnen komen over vernielingen dan regelt hij dat een aannemer spoedig ter plaatse komt om de vernielingen te herstellen. Ook de twee wekelijkse schoonmaak is uitbesteed. Voor suggesties of klachten met betrekking tot dit station kunt u telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 0900-2021163.



Station Hollandsche Rading 1942 (collectie Rienk Miedema)


Het station vormde ook een contactpunt voor de plaatselijke bevolking. Wanneer iemand uit Hollandsche Rading de dokter nodig had, belden zij via de telegraafverbinding even station Maartensdijk met de vraag of de stationschef docter J.J.F.Steijling even wilde waarschuwen die aan de Dorpsweg 23 woonde. Bij goed weer deed de doctor de visites per fiets, later per bromfiets (een Berini). Hij ging eerst na hoe de wind stond en nam vervolgens de trein in tegenwindse richting. De visites werden in meewindse richting afgelegd en daarna nam hij weer de trein naar Maartensdijk. De fiets ging mee in de goederenwagon. Dus bij zuidenwind eerst per trein naar Blauwkapel of Tuindorp en dan langs de patiŽnten tot aan Hilversum en dan weer bij de Soestdijksestraatweg de trein naar Maartensdijk. J.J.F. Steijling was gemeentearts en had zodoende vrij reizen.



Station Hollandsche Rading 8-7-1965 (foto J. Wijdenes)


Station Hollandsche Rading 1967 (collectie Wichor Bramer)


Perron richting Utrecht (collectie Rienk Miedema)


Stationsomgeving vanaf de A27 (foto: Gerrit Janssen)


Stationsgebouw anno 1976


Station Hollandsche Rading anno 1976 (foto: Peter Collet)


Stationsomgeving kort na de aangestoken brand anno 1998 (foto: Gerrit Janssen)


Stationsomgeving (13-12-2009)


Leegstaand stationsgebouw (13-12-2009)


Bord 'Perron Peet' pronkt al achter het raam (29-05-2010)


De centrale verwarming stond op een laag pitje om het vocht van jarenlange leegstand er uit te krijgen.(02-01-2010)


Achterzijde stationsgebouw anno 2010


Zijkant stationsgebouw anno 2010


Perron en Abri op Noord-Hollands grondgebied anno 1960 (collectie Koos Kolenbrander)


Paarden op de overweg (02-01-2010)


Station anno 1991 (foto: M.S. van Kooten - Niekerk)


Stationsgebouw anno 2011


Stationsgebouw anno 2011


Kijkje in de Abri (16-05-2010)


Abri en bankjes op Noord-Hollands grondgebied anno 2010


Abri in de provincie Utrecht anno 2011


Bankje en reclame in de provincie Utrecht anno 2011


Einde perron op Noord-Hollands grondgebied anno 2010


Einde perron op Utrechts grondgebied anno 2010

Dit station heeft al vele jaren geen loketten meer. Tickets kunnen nog uitsluitend worden gekocht via de kaart-, en OV-chip-, automaten worden gekocht. Er is een moderne fietsenstalling aanwezig.


Stempelautomaat naast de door vandalisme gesloopte OV-chipautomaat (02-01-2010)


Overdekte kaartautomaten (02-01-2010)

Voorkant declaratiebon OV-chipkaart
(28-05-2010)
Achterkant declaratiebon OV-chipkaart
(28-05-2010)

Zomaar een foto genomen op een schitterende lentedag (9-04-2011)


Foto genomen op 27 juli 2011