Spoorwoning

Op 24 mei 1889 verzocht de HIJSM de gemeente in Hollandsche Rading twee tijdelijke houten woningen voor het personeel te mogen bouwen. De spoorwegen waren echter al met de bouw begonnen. De burgemeester verzocht een week na de aanvraag hen schriftelijk te stoppen met de bouw omdat deze in strijd was met de verordening op het bouwen binnen de gemeente. Uiteindelijk werden het twee-onder-een-kap houten woningen.



Aquarel van de spoorwoning welke in opdracht van de Willem Schoonderbeek is gemaakt.


Spoorwoning 1988 (Utrechts Archief)


Spoorwoning nog als geheel van station Hollandsche Rading (collectie Gerrit Janssen)

In 1939 verhuisden Derk en Grada Janssen met vijf kinderen, Dirk, Tonnie, Mienie, Gerrit en Jan, vanuit Zoetermeer naar Hollandsche Rading. Vader Derk was baanwerker bij de spoorwegen. Het gezin kwam in het rechtergedeelte van het dubbele houten huis te wonen. In het linker gedeelte van de twee onder een kap woning woonde vanaf 1958 tot 1995 de familie Schoonderbeek. Rechts van hun houten huis stond een stenen huis waarin overwegwachter G. van Barneveld met zijn gezin woonde. Van Barneveld verkocht kaartjes en bediende de spoorbomen. Ook Albertus en Jansje Gasenbeek - Oostenbruggen hebben hier gewoond en treinkaartjes verkocht voor de spoorwegen.
De laatste (illegale) bewoner was een 37 jarige drugsverslaafde uit Dordrecht en stak deze spoorwoning, dat goeddeels op instorten stond, op 22 juli 1998 zodanig in brand dat er geen redden aan meer was en was een particulier initiatief om er een streekmuseum te vestigen in rook opgegaan. In opdracht van NS Vastgoed heeft een grote gele grijper van de firma Brinkman uit Westzaan de laatste sporen van het huisje opgeruimd.



Spoorwoning afgebeeld op bord (collectie: Perron Peet)


Begin die maand was de voormalige gemeente Maartensdijk met NS Vastgoed in bespreking over de reparatie van het pand. De gemeente zocht de afgelopen maanden vergeefs naar creatieve ideeen om het pand te behouden ondanks de afgegeven sloopvergunning aan de spoorwegmaatschappij. Die wilde het maar al te graag slopen omdat het regelmatig geconfronteerd werd met vandalisme en restauratie ongeveer Fl 2,5 ton zou kosten.

De brandweer is met 18 man en 3 brandweerwagens ruim een uur bezig geweest met blussen, maar naar een half uur werden er nog meer mankrachten geroepen om het vliegvuur te bestrijden. In november 2003 is op de plaats waar de spoorwoning stond een fietsenstalling geplaatst en in juli 2011 zijn daar enkele overkapte rekken bij geplaatst. Zie meer over de fietsenstallingen bij 'Parkeerterrein'.



De verwoestende brand in 1998 (Copyright / foto: Ton Kastermans Fotografie)


Na blussen van spoorwoning (foto: Gerrit Janssen)


Overblijfsel na de verwoestende brand in 1998 (foto: Gerrit Janssen)


Overblijfsel na de verwoestende brand in 1998 (foto: Gerrit Janssen)


Overblijfsel na de verwoestende brand in 1998 (foto's: Gerrit Janssen)


Trieste aanblik van voormalige spoorwoning (foto: Gerrit Janssen)


Trieste aanblik van voormalige spoorwoning (foto: Gerrit Janssen)


Links genoemen door keukenraam, rechter foto oveblijfsel van toilet (foto's: Gerrit Janssen).


Overblijfsel van de slaapkamer (foto's: Gerrit Janssen)


Kaal gemaakte grond waar nu de fietsenstalling zich bevind (foto: Gerrit Janssen).