P+R (Parkeer + Reis)

Er komen drie bewakingscamera's op het parkeerterrein bij station Hollandsche Rading. De camera's zouden nog in januari worden geplaatst.
De camera's zijn onderdeel van een proef van de Nederlandse Spoorwegen (NS) naar de effecten van camerabewaking op onbetaalde parkeerterreinen bij stations.


De parkeerplaats nog zonder camera's, genomen op 02-01-2010

Bij het station Hollandsche Rading werd begin 2009 op klaarlichte dag een groot aantal geparkeerde auto's opengebroken. In de loop van de dag belde een gedupeerde naar de politie Utrecht met de mededeling dat er was ingebroken in zijn auto, die geparkeerd stond bij het NS-station, en dat twintig andere auto's ook de dupe waren. Er kwam echter geen politiewagen, zowel niet van het korps Gooi en Vechtstreek, als van het korps Utrecht.

Daarna parkeerden autobezitters hun auto's in de omliggende straten en bezorgden hiermee overlast voor de omwonenden. De gemeente De Bilt heeft de NS gevraagd om de mogelijkheden voor camerabewaking op dit parkeerterrein te onderzoeken.
De Nederlandse Spoorwegen gaat bij drie onbetaalde parkeerterreinen onderzoeken wat de effecten van camerabewaking zijn. Het onderzoek wordt gecombineerd met een onderzoek naar de (sociale) veiligheid.
De realisatie, het beheer en onderhoud van de apparatuur en het beheer van de beelden heeft de NS uitbesteed aan Q-Park. Dit bedrijf heeft de camerabewaking op 50 andere NS-parkeerterreinen onder haar hoede, maar als je een bezoek brengt aan hun site wordt bij alle parkeerplaatsen geld gevraagd, dus of het parkeren gratis blijft is dan uiteraard zeer de vraag! Uw webmaster heeft hier na twee keer schriftelijk aandringen nog steeds geen antwoord op gekregen.



De Bilt en de NS betaalden elk de helft van de aanlegkosten van ongeveer 40.000 euro. De gemeente vraagt het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de kosten te subsidieren.
Inmiddels zijn de genoemde camera's geplaatst en vanaf mei wordt het parkeerterrein 24 uur per dag in de gaten gehouden.
Na het traject van de administratieve handelingen (contracten en vergunningen) en de praktische uitvoering van het ingraven van vele meters elektrakabels, is in een vrij kort tijdsbestek de camerabewaking uitgerold, waarmee het P+R terrein van station Hollandsche Rading sterk verbeterd is. Het P+R terrein wordt op dit moment weer intensief gebruikt door parkerende treinreizigers.

Verdwenen signaallamp met parkeerbordje Mocht in de toekomst uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen wenselijk zijndan kan het aantal camera's, met relatief lagere kosten, worden uitgebreid omdat de basisvoorzieningen nu aanwezig zijn.
De gemeente zal in samenwerking met de politie alle gerapporteerde meldingen die plaatsvinden rondom het parkeren bij het NS-station monitoren en dit later evalueren met NS en het Dorpsoverleg Wijk- en Dorpsgericht Werken.

Het P-bordje aan de linkerkant is jaren geleden verdwenen en vervangen voor een P + R bord. (VHS Gertjan Stamer)


Het huidige P+R-bord met klok.









Vrijwel leeg parkeerterrein (9-04-2011)


Fietsenstalling

Naast het parkeren van de auto's zijn er ook genoeg rekken aan beide perronkanten om de fietsen te stallen. Aan de westelijke kant bij perron 1 is sinds november 2003, waar voorheen de spoorwoning stond, een fietsenstalling geplaatst en in juli 2011 is dit uitgebreid met 2 overkapte fietsenrekken.


De fietsenstalling anno 2009


In juli 2011 is de ruimte met fietsenstallingen (tijdelijk) uitgebreid. Zowel op de plaats waar eerst de spoorwoning stond als aan de overkant voor het perron richting Hilversum zijn de door fa Kooijman D-sign uit Eindhoven ontworpen overkappingen door Armada Outdoor onderdeel van HVL (TBI techniek) geplaatst. De overkappingen zijn ABRI's die geplaatst zijn over de fietsenrekken. Armada Outdoor is o.a. ook verantwoordelijk voor de borden zoals de stationsnaam-, en perronnummer,- borden. De fietsenrekken zelf zijn van Velopa Citystyle.


Hekken om de te plaatsen fietsenstalling (foto 21 juni 2011).



Aan de rechterzijde een van de nieuwe fietsenstallingen (foto 27 juli 2011).



Nieuwe fietsenstallingen perronzijde naar Hilversum (foto 27 juli 2011).



Drie lekke banden. Is hier sprake van vandalisme of preventie tegen diefstal (foto 27 juli 2011).